LØBERKNÆ

Er betegnelsen der ofte bruges, når patienten / idrætsudøveren oplever smerte på ydersiden af knæet. Symptomerne udløses ofte ved meget træning ( løb, gang cykling ). Foden menes også at have stor indflydelse på knæets funktion, hvorfor denne ofte undersøges af behandleren.

Det diskuteres om smerterne stammer fra senebåndet ( iliotibiale ) eller om smerterne kommer fra slimsækken, der er placeret mellem dette bånd og lårbensknoglen på ydersiden af knæet.

Smerterne bliver ofte så intense at løb eller cykling umuliggøres.

Behandling af disse symptomer kan være mange. Såler, knæbandager, foamroller, manuel behandling og træning er blot nogle af de initiativer der ofte iværksættes.

Billede

Anbefalede produkter

Når skaden er sket


Når det hos en behandler er blevet konstateret, at du har fået løberknæ, er det vigtigt at stoppe med den aktivitet, der udløser smerterne - hyppigst ved løb eller cykling. Man kan starte op med isometrisk træning (statiske øvelser) samt evt. behandling hos en fysioterapeut. Når smerten er reduceret, kan man begynde med genoptræning af styrke og stabilitet i såvel bækken, core og ryg.

Genoptræning med f.eks. foam roller, træningselastik og balancebræt, kan suppleres med indlæg, en knæstrop og/eller kinesiotape.